Clasificarea uniforma a calitatii pneurilor

Clasificarea uniforma a calitatii pneurilor este un sistem de clasificare dezvoltat de Ministerul (Departamentul) american al Transporturilor. El este menit sa ii informeze pe consumatori despre performanta relativa a pneurilor pentru turisme (dar nu se aplica si la anvelopele de iarna).

Iata, mai jos, un exemplu de clasificare UTQG:

150A B
"150" indica clasa de uzura a benzii de rulare
"A" indica tractiunea
"B" indica temperatura

Clasa de uzura a benzii de rulare se bazeaza pe un test de uzura efectuat pe un traseu al guvernului insumand 400 de mile, care include portiuni date din drumuri publice din statul Texas. Un grup de maximum 4 vehicule de testare parcurge traseul in convoi, astfel incat toate anvelopele sa fie supuse acelorasi conditii. Adancimea canelurilor benzii de rulare a pneurilor testate este masurata dupa fiecare 800 de mile. Aceeasi procedura este urmata pentru un set de pneuri de "control" sau "pneuri de monitorizare cursa". La incheierea testului de 7200 de mile, sunt comparate rezultatele clasificarii ambelor pneuri, iar anvelopelor testate le este atribuita o clasa de uzura a benzii de rulare conform standardelor guvernamentale. Aceasta cifra poate fi utilizata pentru a face comparatii intre anvelope. In exemplul de mai sus, acest pneu din clasa 150 ar urma sa reziste jumatate din durata unei anvelope din clasa 300. Performanta relativa a pneurilor depinde de conditiile efective de utilizare a lor si poate fi semnificativ diferita de norma, din cauza diferentelor in privinta caracteristicilor drumului si a climei.

Clasele de tractiune sunt AA, A, B si C, in ordine descrescatoare. Aceasta masura indica proprietatea unui pneu de a se opri in linie dreapta pe pavajul ud. Clasarea se bazeaza pe o testare la 40 de mile pe ora (mph), in care franele sunt "impiedicate" ("incuiate") pe asfaltul ud si pe suprafetele de beton ude. Este important sa ne amintim ca aceasta clasificare nu indica proprietatea pneurilor de a rezista la acvaplanare, si nu se aplica la tractiune la luarea virajelor.

Clasele de temperatura sunt determinate prin rularea pneurilor pe o roata de test in conditii date. Sunt facute rulari succesive de 30 de minute incepand de la 75 de mph cu suplimentari de 5 mph si continuand pana cand pneul face pana. Anvelopele din clasa A trebuie sa reziste la cel putin 114 mph, B, la cel putin 99 mph, iar C, la minimum 85 mph. Aceste masuri indica faptul ca proprietatea anvelopelor de a suporta temperaturi ridicate care fac, adesea, ca pneurile sa se uzeze rapid, sau conditii extreme, care duc la pene bruste de cauciuc.

Marcaje pe flancul anvelopei

... - cotatia maxima (a presiunii) de umflare la rece si a limitei de sarcina
P - turism
215 - latimea anvelopei in mm
65 - raportul inaltimii fata de latime (raportul de inaltime)
R - radial
15 - diametrul rotii in inci
96V - indicele de sarcina si simbolul de viteza
M+S - noroi si zapada
* - conditii aspre de ninsoare


Treadware 220 Traction A Temperature A - gradele de uzura a benzii de rulare, de tractiune si de temperatura.

Iata alte cateva marcaje pe care le puteti gasi pe flancul anvelopei:

  • M+S (prezente si ca M&S sau M-S) indica faptul ca pneul are proprietati pentru toate anotimpurile. Veti gasi aceasta mentiune pe aproape toate pneurile pentru toate anotimpurile si pentru iarna. Anvelopele de vara nu vor avea aceasta mentiune.
  • (semnul  *) indica o categorie conditii aspre de ninsoare    Severe Snow Conditions. Pneurile care poarta acest simbol vor oferi performante superioare pe zapada fata de anvelopele care poarta simbolul M+S. Acestea sunt cele mai sigure pneuri pentru orice fel de rulare in conditii de iarna. Unele statiuni de schi nici macar nu va vor lasa sa urcati pe muntii din ele daca nu aveti acest simbol pe anvelope.
  • DOT inseamna Departamentul (Ministerul) Transporturilor. Codul  digit code 10, 11 sau 12 care apare dupa mentiunea DOT ofera informatii cum ar fi saptamana si anul in care a fost produs pneul, precum si producatorul, fabrica, linia de fabricatie si dimensiunea. Primele doua litere desemneaza producatorul pneului si codul fabricii. A treia, a patra si a cincea litera reprezinta codul dimensiunii pneului. Ultimele trei sau patru cifre (4 cifre pentru anii de dupa 2000) inseamna anul fabricatiei anvelopei. Primele doua cifre ale codului datei reprezinta saptamana, iar ultimele 1 sau doua cifre, anul.
  • Presiunea maxima de umflare este presiunea cea mai mare presiune de umflare pe care o poate suporta pneul. Cu toate acestea, aceasta nu este presiunea de umflare recomandata. Presiunile de umflare ar trebui sa nu fie niciodata mai mici decat presiunea recomandata sau peste presiunea maxima marcata pe flanc.   Descrierile flanculuiIn continuare se afla o legenda rapida a notatiilor ce descriu infatisarea flancului anvelopei. Marcarea flancului; Semnificatia

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    BCS nervuri negre circumferentiale
    BL litere negre
    BSL litere negre crestate
    BSB banda crestata intrerupta
    ENWL litere albe extrem de inguste
    ROBL litere negre cu conturul in relief
    OBL litere negre conturate
    OGL litere aurii conturate
    ORBL litere negre conturate in relief
    ORWL litere albe conturate in relief
    OWL
    RBL litere negre in relief
    RWL litere albe in relief
    RRBL litere negre cu relief adancit
    SBL litere negre crestate
    SRBL litere negre crestate in relief
    SOWL
    SVSB banda verticala oblica adancita
    VSB banda crestata vertical
    WL litere albe
    WS dunga alba
    WWperete alb

    Rotirea pneurilor

    Pentru ca fiecare anvelopa de pe masina dv. suporta, de regula, o sarcina diferita, iar maniera dv. de rulare va uza, de regula, un pneu mai mult decat pe celelalte, este important sa va rotiti anvelopele la fiecare 5 000 - 8 000 de mile. Modelele de rotire difera in functie de felul vehiculului pe care il conduceti. Cel mai bun loc in care puteti verifica este manualul proprietarului vehiculului.

    Daca nu puteti gasi ceea ce cautati, mai jos sunt cateva diagrame care va arata cele mai comune modele.

    3 modele:

    • Tractiune Spate-Fata - FATA
    • Tractiune 4x4 (Integrala) - FATA
    • Tractiune - Fata

    Daca vehiculul dv. are pneuri fata diferite ca dimensiune de cele spate, sau daca anvelopele dv. sunt directionale, s-ar putea ca acestea sa nu fie potrivite. Consultati un profesionist daca inca nu sunteti sigur.

    Aliniament

    Aliniamentul vehiculului este unul dintre cei mai importanti factori nu numai in intretinerea vehiculului, ci si in intretinerea pneurilor. Aliniamentul necorespunzator fie la rotile fata sau cele spate poate duce la uzura iesita din comun a benzii de rulare, avarierea suspensiei, si la o manevrare neobisnuita a masinii. Aliniamentele rotilor ar trebui sa fie facute de fiecare data cand montati un nou set de pneuri, si de fiecare data cand dati de o groapa mare, de o bordura sau de un alt obstacol. In  scopuri de intretinere, aliniamentul ar trebui verificat la fiecare 30 000 km 9cca 18 700 de mile).


     Exista mai multe tipuri de aliniament, inclusiv aliniamentul a doua si a patru roti. Aliniamentul a patru roti este recomandat intotdeauna, dar unor vehicule nu li se poate ajusta aliniamentul puntii spate. Consultati-va cu un specialist in aliniament in care aveti incredere pentru a afla ce este mai bun pentru masina dv.


     Semnele potrivit carora ar fi posibil sa aveti nevoie de un aliniament sunt masina dv. care  trage intr-o parte sau in alta, si uzura neuniforma a pneurilor.

    Echilibrarea rotilor

     

    Rotile din serie se echilibreaza pe masura ce se uzeaza. Echilibrarea este necesara pentru a compensa distribuirea neuniforma a greutatii si defectele de fabricatie ale materialului anvelopei.


    In timpul deplasarii, dezechilibrul se face simtit prin aparitia unor vibratii anormale ale rotilor. Volanul incepe sa trepidezein cazul unui ritm de conducere mai sportiv.


    De obicei, acest regim vibratoriu al rotii neechilibrate apare intr-un anumit intreval de viteza si dispare apoi cand se ruleaza cu viteze mai mari sau mai mici.


    Astfel de dezechilibrari pot conduce in timp la deteriorarea bratelor de suspensie, a casetei de directie si a amortizoarelor.

     

    Rotile trebuie sa fie echilibrate la fiecare 15000km parcursi si dupa fiecare reparatie, deoarece, prin uzare si reparatie, se modifica distribuirea greutatii.

    Probleme de zgomot si vibratii

     

     Mai jos se afla cauzele cele mai comune (dar nu numai) de zgomot si vibratii:

     

          • Ansamblul anvelopa/janta este neechilibrat
          • Mijloace de fixare incorecte pentru jantele aftermarket
          • Anvelopa este montata necorespunzator pe janta
          • Uzura neuniforma a pneului
          • Janta ovalizata
          • Anvelopa ovalizata

     

     Nu ignorati impacturile aparente, sau devierea directiei sau vibratia. Acesta s-ar putea sa fie un indicator al unei afectari a anvelopei ca si al unor probleme mecanice ce ar trebui vazute de un profesionist. Daca exista o problema cu pneurile si cu modul in care au fost montate acestea, este foarte probabil ca, din cauza lor, vehiculul dv. sa inceapa sa tremure si sa vibreze la viteze intre 50 si 65 mph.

    Cand este necesar sa va inlocuiti anvelopele?

    De regula, pneurile sunt inlocuite atunci cand durata lor de viata a ajuns la sfarsit. Exista, totusi, o multime de factori care pot afecta aceasta, inclusiv depozitarea, temperatura, suprafetele pe care sunt rulate, modalitatea agresiva de rulare a celui aflat la volan, pene de cauciuc etc.


    Recomandarea obisnuita de inlocuire a pneurilor este atunci cand conducatorul auto nu le mai considera sigure. Puteti vedea cand sunt uzate potrivit legii, folosind indicatorul de uzura a benzii de rulare. Un set reprezentativ de pneuri in conditii normale de rulare va dura aproximativ 40 000 de mile sau 64 000 km. Desigur, unele anvelope sunt concepute pentru o perioada mult mai lunga, chiar de pana la 80 000 de mile sau 128 000 km.

    Indicatorul uzurii benzii de rulare

    Pe masura ce anvelopele dv. se uzeaza, aderenta dv. la drum scade. Fiecare pneu are ceea ce se numeste bare de uzura. Acestea apar in diverse puncte de jur imprejurul anvelopei ca bare aflate de la un capat la celalalt al desenului benzii de rulare. Atunci cand pneurile dv. sunt uzate conform legislatiei (2/32"), banda de rulare va fi la acelasi nivel ca si indicatorii de uzura ai benzii de rulare si acestia vor putea fi vazuti usor. De obicei, inainte ca anvelopele dv. sa ajunga la acest punct, ele vor incepe sa dea impresia de nesiguranta.

    Daca asa stau lucrurile, nu asteptati ca pneurile sa ajunga la barele de uzura. Numai pentru ca banda de rulare nu este tocita pana la nivelul barei de uzura nu inseamna si ca ea este sigura.

    Amestecarea pneurilor

    De regula, pneurile nu ar trebui sa fie amestecate pe nici un vehicul. Pentru a primi maximum de siguranta si performanta, este preferabil ca fiecare pneu de pe un vehicul sa ramana identic ca marime, marca, model, clasa etc.

    Una dintre singurele exceptii este daca rotile din fata sunt diferite de cele din spate, asa cum este cazul la toate masinile Porsche si alte vehicule de inalta performanta.

    Depozitarea anvelopelor

    Depozitarea pneurilor de iarna

    Cel mai bun loc pentru depozitarea anvelopelor de iarna este un loc racoros, uscat (subsol sau, in masura posibilitatilor, un garaj). Le puteti aseza pe orizontala, stivuite unul peste altul, dar nu mai mult de 4. Aceasta ofera cel mai bun sprijin si ar trebui sa elimine orice probleme de potrivire la urmatoarea cadere.

    Va recomandam, de asemenea, sa va intoarceti la depozitul/dealer-ul de la care ati cumparat anvelopele si sa cereti saci de depozitare. Acestea vor proteja pneurile de ozonul natural din aer, care poate pricinui uscarea si craparea cauciucului anvelopelor. Ambalati fiecare pneu individual si stivuiti-le.

    Anvelopele depozitate ar trebui sa fie ferite de motoare electrice sau de aparate de sudura, intrucat acestea produc ozon, care va degrada cauciucul in timp.      

Dimensiuni anvelopa

Anvelopele pentru turisme au, de regula, urmatoarele indicatii:


P215/65R15 89H

    • "P" vine de la "P-Metric" sau "Turism (Pasager)". Aceasta inseamna ca este o desemnare nord-americana a dimensiunii anvelopelor. Pneurile europene nu au, de obicei, atasat "P"-ul la dimensiune. Anvelopele dintr-o clasa superioara in privinta pliurilor vor incepe, de regula, cu "LT", ceea ce constituie prescurtarea de la "Light Truck" (camioane usoare �adica autoutilitare). Aceasta indica faptul ca pneul este un LT metric si va avea mentionata intotdeauna o categorie de sarcina. Lucrul acesta este important de notat pentru vehicule ce necesita pneuri LT metric. Nu inlocuiti niciodata un pneu P metric cu unul LT metric, chiar daca toate celelalte dimensiuni sunt identice.

    • "215" este latimea pneului, cunoscuta si ca "latimea sectiunii". Aceasta este latimea anvelopei in milimetri in cel mai lat punct de la flanc la flanc atunci cand aceasta este montata la janta cu latimea recomandata. Latimea efectiva a pneului poate varia in functie de latimea jantei la care este montat.

    • "65" este cunoscut ca raportul de inaltime. El este calculat impartind inaltimea sectiunii la latimea sectiunii si inmultind cu 100. (In acest exemplu, flancul va fi 65 % din 215.)

    • "R" este de la Radial, ceea ce inseamna ca are o constructie radiala. Pneurile radiale au pliuri de otel care merg pana la taloane si care sunt puse la 90 de grade fata de linia centrala a benzii de rulare, carcasa anvelopei fiind stabilizata cu o curea circumferentiala. Alte posibilitati includ "B" pentru constructia cu centuri ("belts" -  mixta, radiala si diagonala) si "D" pentru constructia diagonala. Aceasta inseamna ca pliurile de otel merg pana la taloane si sunt puse la unghiuri alterne mai mici de 90 de grade fata de linia centrala a benzii de rulare.

    • "15" reprezinta diametrul jantei in inci. Aceasta este exact dimensiunea la care se va potrivi acest pneu. Exista unele jante vechi numite "TRX" care au masuri metrice precum 390. NU TREBUIE sa amestecati jante TRX cu anvelope obisnuite sau viceversa.

    • "89" este indicele de sarcina.

  • "H" este simbolul de viteza.

Profile anvelopa

Verificarea profilului anvelopelor


Anvelopele rotilor echilibrate cu o presiune corecta a aerului si functionarea corecta a amortizoarelor asigura un contact ferm al pneului cu calea de rulare. Durata de viata a anvelopelor depinde de diferiti factori printre care:

  • Calitatea suprafetei carosabile
  • Presiunea de umflare a anvelopelor
  • Stilul de conducere
  • Conditiile atmosferice

In cazul unui stil de conducere sportiv, demarajele rapide ale autovehiculului si franarile puternice duc la uzarea rapida a anvelopelor.

Indici de incarcare (greutate)

Categorii de sarcina


Categoria de sarcina a oricarui pneu (indicele de sarcina) indica greutatea maxima pe care o poate suporta fiecare anvelopa. Mai jos se afla o clasificare  a indicilor de sarcina comuni:

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

Indice de greutate

Sarcina pe anvelopa (kg.)

60

250

96

710

132

2000

61

257

97

730

133

2060

62

265

98

750

134

2120

63

272

99

775

135

2180

64

280

100

800

136

2240

65

290

101

825

137

2300

66

300

102

850

138

2360

67

307

103

875

139

2430

68

315

104

900

140

2500

69

325

105

925

141

2575

70

335

106

950

142

2650

71

345

107

975

143

2725

72

355

108

1000

144

2800

73

365

109

1030

145

2900

74

375

110

1060

146

3000

75

387

111

1090

147

3075

76

400

112

1120

148

3150

77

412

113

1150

149

3250

78

425

114

1180

150

3350

79

437

115

1215

151

3450

80

450

116

1250

152

3550

81

462

117

1285

153

3650

82

475

118

1320

154

3750

83

487

119

1360

155

3875

84

500

120

1400

156

4000

85

515

121

1450

157

4125

86

530

122

1500

158

4250

87

545

123

1550

159

4375

88

560

124

1600

160

4500

89

580

125

1650

161

4625

90

600

126

1700

162

4750

91

615

127

1750

163

4875

92

630

128

1800

164

5000

93

650

129

1850

165

5150

94

670

130

1900

 

 

95

690

131

1950

 

 

Indicele de viteza

Categoriile de viteza

Clasificarea de viteza pentru orice anvelopa consta in masurarea vitezei maxime la care anvelopa poate transporta o anumita greutate in siguranta. Totodata este un indiciu pentru comportamentul anvelopei la viteze inferioare. O anvelopa cu un grad mai bun de clasificare ofera o tractiune si un raspuns la volan foarte bun si la 100 Km/h.

O lista de clasificare este urmatoarea:

Indice de viteza

Viteza maxima
KM/H

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

ZR

PESTE 240

W

270

Y

300

Nu este recomandat sa ii montati masinii dv. pneuri dintr-o categorie de viteza mai mica decat cele montate initial de constructor (OEM) cu care a fost comercializat vehiculul. Lucrul acesta poate influenta manevrarea masinii, si intr-o situatie de urgenta poate fi ceva periculos. De asemenea, nu amestecati niciodata la acelasi vehicul pneuri din categorii de viteza diferite.

Anvelope Run-Flat

Anvelope care permit rularea chiar si daca aerul din interior a fost pierdut ca urmare a perforarii. Acest tip de anvelope permite rularea pe distante de ordinul a 2-3 sute de km la o viteza moderata, dupa ce a avut loc pierderea aerului.

Solutiile tehnice folosite sunt de tipul unor insertii intarite pe centrul jantei sau prin intarirea flancurilor anvelopei, astfel incat anvelopa nu se va turti sub greutatea autovehiculului.

Unul dintre cele mai raspandite tipuri de anvelopa run flat este modelul Pax fabricat de Michelin, care are o insertie din cauciuc masiv pe mijlocul jantei. Si alte companii au realizat sisteme care ofera avantaje similare: Goodyear, Dunlop etc.

Presiune corecta

Presiunea aerului


Pneurile dv. sunt la presiunea optima? Exista sanse ca ele sa aiba cu 8 psi pana la 18 psi sub presiunea recomandata. Cel mai obisnuit mod de a afecta pneurile este umflarea necorespunzatoare. Presiunea scazuta cauzeaza uzura neuniforma a benzii de rulare a anvelopelor, precum si o proasta manevrare si tractiune a vehiculului. Pneurile umflate insuficient se pot incalzi excesiv si pot exploda in mod neasteptat.

Mentinerea presiunii recomandate in anvelope este una dintre cele mai simple modalitati de a economisi benzina, marind durata de viata a benzii de rulare a pneului si asigurand siguranta.

Verificati intotdeauna presiunea aerului din pneuri si faceti reglari atunci cand ele sunt reci (cand anvelopele nu au rulat timp de 2 ore). Presiunea aerului ar trebui verificata cel putin la doua saptamani odata. Acesta este un lucru important, intrucat daca temperatura aerului de afara se schimba, la fel se intampla si cu cea din pneuri. La o scadere a temperaturii cu 10 grade poate reduce presiunea din pneuri cu 1 psi. Aceasta inseamna ca, daca v-ati reglat presiunea din anvelope in iulie si nu le mai verificati pana in decembrie, s-ar putea sa fi pierdut mai multe psi, micsorand distanta parcursa cu acelasi consum de carburant si provocand uzura prematura a pneurilor. De asemenea, amintiti-va sa verificati pierderea de presiune a rotii de rezerva.

Nota - presiunea din anvelope poate fi "acordata", insa, cu toate acestea, nu ar trebui NICIODATA  sa depasiti presiunea maxima marcata pe flancul pneului, si NICIODATA sa reglati presiunea sub cea recomandata in manualul proprietarului vehiculului.

De asemenea, daca ati modificat deja dimensiunea anvelopelor fata de cea originala, s-ar putea sa fie necesar ca presiunea minima sa fie ajustata. Consultati un profesionist in jante/anvelope pentru presiunile corecte.

Presiune cu azot

Umflarea anvelopelor cu azot


Mai jos sunt prezentate anvantajele pentru care se recomanda ca toate anvelopele sa fie umflate cu azot: Azotul este folosit la umplerea anvelopelor, pentru a reduce riscul unei explozii in cazul supraincalzirii cauciucului sau oxidarea accelerata a anvelopei, la solicitari mai intense. Mareste gradul de siguranta al tuturor anvelopelor prin asigurarea unei presiuni constante un timp mai indelungat, ceea ce ar micsora riscul de a face pene in rulaj. In absenta oxigenului, lipseste umiditatea care, in timp, influenteaza imbatranirea amestecurilor, a structurii interne a cauciucului si a elementelor metalice ce duce la incetinirea formarii de ruginĺ pe jante, deoarece nu contine pulberi, ulei, umiditate sau substante care pot intr-un fel sau altul sa compromita viata cauciucurilor Acest gaz este mai putin influentat de variatiile de temperatura, spre deosebire de anvelopele umplute cu aer care isi modifica destul de mult presiunea intre starile de frig si de cald.

Un alt avantaj este faptul ca anvelopa din cauciuc este mai putin permeabila la azot decat la oxigenul din aer, azotul prezentand o molecula mult mai mare, deci pierderile de presiune in anvelopele cu azot sunt mult mai mici decat cele din anvelopele umflate cu aer si in acest mod se obtine o uzura redusa a caii de rulare a pneului, creste durata de folosire a anvelopelor se reduce considerabil consumul de carburant ceea ce genereaza cheltuieli de intretinere mai mici a autovehiculelor.

Azotul este mai stabil decât aerul care este sensibil la salturile de presiune si temperatura si in consecinta, aceasti stabilitate are repercursiuni pozitive asupra prizei la drum a pneurilor si a sigurantei vehicolului. Azotul este foarte util si pentru vehiculele care stationeaza vreme indelungata ca: remorci, caravane sau motociclete. Stationarile indelungate in timpul anului pot altera "mecanica" cauciucurilor accelerând imbatranirea structurala si astfel reducand siguranta în utilizare.